وکیل رشوه در مشهد | وکیل رشوه در ایران | جرم ارتشا | وکیل ایران

وکیل رشوه در مشهد

وکیل رشوه در مشهد


وکیل رشوه در مشهد

تماس مستقیم با وکیل رشوه در مشهد 09155129243 و 09306924956

جرم ارتشا :

رشوه گرفتن از جمله جرایمی است که فقط ماموران در خدمت دولت را شامل می شود و اشخاصی که از جمله کارکنان دولت نباشند تحت این عنوان محاکمه نمی شوند به عنوان مثال اگر در یک شرکت غیر دولتی برای اینکه کار شما را سریعتر انجام دهند یا امتیاز خاصی را به شما بدهند و بابت آن  وجهی از شما بگیرند ، میتوان تحت عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع وی را تحت تعقیب قرار داد و از جهت اخذ رشوه چون از کارکنان دولت نیست نمی توان تحت تعقیب قرار دادپ. بر اساس قانون ایران هم رشوه دهنده  مجرم است و هم رشوه گیرنده

وکیل رشوه در مشهد

مطالعه مقالات حقوقی و کیفری در سایت گروه وکلای توانا vakil-tavana.com

سوال :

اگر پزشک یا ماما علاوه بر حق الزحمه خودشان مبلغی به عنوان زیر میزی بگیرند چه حکمی دارد ؟

جواب :

در پاسخ این سوال باید گفت هر گاه پزشک یا ماما علاوه بر حق الزحمه خودشان. مبلغی را به عنوان زیر میزی از بیمار بگیرند در صورتی که پزشک یا ماما در استخدام دولت باشند. عمل ارتکابی اخذ رشوه محسوب میگردد و مطابق قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری محاکمه خواهند شد و اگر در استخدام دولت نباشند و در مطب شخصی خود مرتکب این عمل شوند عملشان تحصیل مال از طریق نامشروع است که بر اساس قانون مذکور تعقیب و محاکمه خواهند شد

ویدئوی ارتشاء و جعل و استفاده از سند مجعول با بیان عباس شیروی وکیل پایه یک دادگستری 

 

 

در تعریف رشوه گفته شده است :

چیزی که شخص آن را به حاکم یا غیر او می‌دهد تا به‌ نفع او حکم کند یا او را به آن‌ چه می‌خواهد وادار سازد رشوه از جرائم جنبه عمومی است که تعقیب و مجازات این جرم  نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد.

در پرونده های کیفری خصوصا در پرونده رشوه حتما از یک وکیل با تجربه کمک بگیرید

گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو با شما همکاری خواهند داشت

ثنا وکیل سامانه معرفی بهترین وکلای متخصص در سراسر ایرن

تماس مستقیم با ثنا وکیل 09155129243 و 09306924956

وکیل رشوه در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

راشی و مرتشی

رشوه دهنده را به اصطلاح از نظر حقوقی راشی می گویند و رشوه گیرنده مرتشی است. تحقق رشوه منوط است به قبول کردن‌‎ مستقیم یا غیرمستقیم وجه، مال، سند پرداخت وجه (مانند چک و سفته و حواله و برات و دیگر اسناد وسیله پرداخت ) یا تسلیم مال و نیز انجام معامله‌ی صوری‌‎ با مبلغ غیر واقعی از سوی کارمند دولت برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری، خواه آن کار جزء وظایف آن کارمند باشد و خواه از وظایف وی نباشد.

اشخاصی که می‌توانند مرتکب جرم ارتشا (دریافت رشوه) شوند، محدود هستند و قانون مشخص کرده است :

و عبارتند از:

هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی اعم از قضایی، اداری، شوراها، شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلابی و به‌طور کلی قوای سه‌گانه و همچنین نیرو‌های مسلح، شرکت‌های دولتی، سازمان‌های دولتی وابسته به دولت و یا مامورین به خدمات عمومی خواه رسمی یا غیررسمی. برابر ماده ۳ و ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری و  مواد ۵۸۸ تا ۵۹۴ قانون مجازات اسلامی برای رشوه‌دهنده  و  رشوه‌ گیرنده مجازات حبس و جزای نقدی تعیین شده است. هم‌چنین مالی که به‌ عنوان رشوه داده شده، دیگر به راشی برگردانده  نمی‌شود و به‌ نفع دولت ضبط می‌شود.

مجازات واسطه بین رشوه دهنده و رشوه گیرنده :

کسی که واسطخ بین دو نفر برای پرداخت و اخذ رشوه می شود عملش در حکم راشی بوده و قابل مجازات است

وکیل رشوه در مشهد

قویترین وکیل در مشهد

میزان مجازات مرتکب در قانون مجازات اسلامی :

مطابق ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء برای مرتشی (رشوه‌گیرنده) به ترتیب مجازات تعیین شده است:

در صورتی‌که قیمت مال یا وجه مأخوذ بیش از بیست هزار ریال نباشد، مرتکب به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال و چنانچه مرتکب در مرتبة مدیرکل یا هم‌تراز مدیرکل یا بالاتر باشد، به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد، و بیش از این مبلغ تا دویست هزار ریال، به مجازات یک سال تا سه سال حبس و جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه مأخوذ و انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. چنانچه مرتکب در مرتبة مدیرکل یا هم‌تراز مدیرکل یا بالاتر باشد، به‌جای انفصال موقت به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد.

در صورتی که قیمت مال یا وجه مأخوذ بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد، مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس به‌علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه مأخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. چنانچه مرتکب در مرتبة پایین‌تر از مدیرکل یا هم‌تراز آن باشد، به‌جای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. در صورتی‌که قیمت مال یا وجه مأخوذ بیش از یک میلیون ریال باشد، مجازات مرتکب پنج تا ده سال حبس

به‌علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه مأخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. چنانچه مرتکب در مرتبة پایین‌تر از مدیرکل یا هم‌تراز آن باشد، به‌جای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

وکیل رشوه در مشهد

برترین وکیل دز مشهد

واسطه وقوع جرم رشوه 

علاوه بر راشی و مرتشی، هر کس آگاهانه و از روی عمد سبب شود تا جرم ارتشاء محقق شود. مانند واسطه  (برای مثال رایش که با طرفین رشوه‌ دهنده و رشوه‌گیرنده مذاکره می کند. یا در پرداخت و گرفتن وجه به آن‌ها کمک می کند) به مجازات رشوه‌ دهنده محکوم می‌شود. مطابق ماده ۵۸۹ قانون مجازات اسلامی اگر داوران، ارزیابان و کارشناسان در مقابل اخذ وجه یا مال به‌نفع یکی از طرفین اظهارنظر یا اتخاذ تصمیم نمایند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال محکوم می‌شوند. همچنین آن‌چه پرداخت شده، به‌عنوان مجازات پرداخت‌کننده به‌نفع دولت ضبط خواهد شد.

براساس ماده ۵۹۱ قانون مجازات اسلامی،:

در صورتی که قاضی به‌واسطه ارتشا حکم به مجازاتی شدیدتر از مجازات مقرر در قانون داده باشد، علاوه بر مجازات ارتشا، حسب مورد به مجازات مقدار زائدی که مورد حکم واقع شده محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلامی،:

رشوه‌دهنده علاوه بر ضبط و توقیف مال ناشی از ارتشا، به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. امّا اگر اثبات شود که رشوه‌ دهنده برای حفظ حقوق خود ناچار از دادن وجه یا مالی بوده، تعقیب کیفری ندارد و وجه یا مالی که داده، به او مسترد می‌شود.

وکیل رشوه در مشهد

وکیل خوب در مشهد

برابرتبصره ماده ۵۹۲  قانون مجازات اسلامی :

در صورتی‌که رشوه‌ دهنده برای پرداخت رشوه مضطر بوده، یعنی چاره‌ی دیگری نداشته و یا پرداخت آن را گزارش دهد یا شکایت نماید، از مجازات حبس مزبور معاف خواهد بود و مال به وی مسترد خواهد شد .

در پرونده های کیفری خصوصا در پرونده رشوه حتما از یک وکیل با تجربه کمک بگیرید

گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو با شما همکاری خواهند داشت

ثنا وکیل سامانه معرفی بهترین وکلای متخصص در سراسر ایرن

تماس مستقیم با ثنا وکیل 09155129243 و 09306924956 

سئوال :

اگر کارمند بانک خصوصی که برای بازدید جهت وام مراجعه می کند مبلغی را به عنوان شیرینی از وام گیرنده بگیرد تا تاییدیه صادر کند آیا عملش اخذ رشوه است ؟

پاسخ :

رشوه از جرایم مربوط به کارکنان دولت است و در مورد مذکور تحصیل مال

از طریق نامشروع محسوب و اخذ رشوه به حساب نمی آید.

آیا سند تحصیل مال هم شامل اموال رشوه می شود؟

بر خلاف کلاهبرداری که صرف دریافت سند تحصیل مال مانند چک ، کلاهبرداری محقق نمی شود ، در مورد رشوه به محض اخذ چک از رشوه دهنده ( راشی ) جرم رشا و ارتشا محقق می گردد به عنوان مثال اگر کارمند اداره دارایی در قبال انجام کاری که از انجام آن ممنوع است چکی دریافت نماید به محض دریافت آن و قبل از نقد کردن چک جرم ارتشا محقق شده است بدیهی است با توجه به اینکه به محض گرفتن چک جرم محقق شده است و برگشت خوردن چک نیز باعث سلب مسئولیت کیفری مرتکب نمی شود .

صرف مذاکره در مورد تحصیل مال ؛ رشوه نیست

برای تحقق رشا و ارتشا باید مال اخذ شده باشد یا حداقل سند تحصیل مال دریافت شده باشد ؛ بنابراین صرف مذاکره برای دادن مال و حتی توافق بر سر آن تا زمانی که مال اخذ نشده و همچنین پیشنهاد دادن مال به کارمند توسط ارباب رجوع را نمی‌توان رشا و ارتشا نامید در این موارد با توجه به اینکه طرفین حتی وارد عملیات اجرایی جرم نشده‌اند شروع به جرم هم اتفاق نیفتاده است .

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دپارتمان کیفری

بهترین وکیل در مشهدبهترین وکیل رشوه در مشهدبهترین وکیل رشوه مشهدبهترین وکیل مشهدوکیل خوب در مشهدوکیل خوب رشوه در مشهدوکیل خوب رشوه مشهدوکیل خوب مشهدوکیل در مشهدوکیل رشوه اسفراینوکیل رشوه اصفهانوکیل رشوه بجنوردوکیل رشوه تایبادوکیل رشوه تبریزوکیل رشوه تربتوکیل رشوه تهرانوکیل رشوه دامغانوکیل رشوه در اراکوکیل رشوه در اسفراینوکیل رشوه در اصفهانوکیل رشوه در بجنوردوکیل رشوه در تایبادوکیل رشوه در تبریزوکیل رشوه در تربتوکیل رشوه در تهرانوکیل رشوه در دامغانوکیل رشوه در رشتوکیل رشوه در زنجانوکیل رشوه در ساریوکیل رشوه در سبزواروکیل رشوه در سرخسوکیل رشوه در سمنانوکیل رشوه در شاهرودوکیل رشوه در شیرازوکیل رشوه در شیروانوکیل رشوه در طرقبه شاندیزوکیل رشوه در فاروجوکیل رشوه در قزوینوکیل رشوه در قموکیل رشوه در قوچانوکیل رشوه در کاشمروکیل رشوه در کرجوکیل رشوه در کرمانوکیل رشوه در کرمانشاهوکیل رشوه در کلاتوکیل رشوه در گرگانوکیل رشوه در گنبدوکیل رشوه در مشهدوکیل رشوه در نیشابوروکیل رشوه در همدانوکیل رشوه رشتوکیل رشوه زنجانوکیل رشوه ساریوکیل رشوه سبزواروکیل رشوه سرخسوکیل رشوه سمنانوکیل رشوه شاهرودوکیل رشوه شیرازوکیل رشوه شیروانوکیل رشوه طرقبه شاندیز وکیل رشوه در مشهدوکیل رشوه فاروجوکیل رشوه قزوینوکیل رشوه قموکیل رشوه قوچانوکیل رشوه کاشمروکیل رشوه کرجوکیل رشوه کرمانوکیل رشوه کرمانشاهوکیل رشوه کلاتوکیل رشوه گرگانوکیل رشوه گنبدوکیل رشوه مشهدوکیل رشوه نیشابوروکیل رشوه همدانوکیل مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =