وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد | 09155129243

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد


وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

برای درخواست وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد با شماره 09155129243 تماس بگیرید تا ضمن مشاوره رایگان با وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد ، وکیل متخصص به شما معرفی شود.

وصيت ، انواع وصیت نامه ، موصی ، وصی

نکات حقوقی درباره وصیت

شرایط صحت وصیت

شرایط صحت وصیت شامل شرایط مورد نیاز برای موصی (وصیت‌کننده)، شرایط موضوع وصیت و شرایط مورد نظر برای وصی است.

موصی (وصیت‌کننده)

ویدئوی ارث و تقسیم ترکه و وصیت از بیان شیوای وکیل پایه یک دادگستری آقای عباس شیروی

 

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

وصیت

وصیت نامه سندی است که به موجب آن ،فرد برای امور مالی و شخصی خود بعد از مرگش تعیین تکلیف می کند.تنظیم وصیت نامه شرایط قانونی دارد که باید رعایت شود تا قابل اجرا نیز باشد؛در ادامه این شرایط را باز گو می کنیم.ابتدا شرایط وصیت کننده ذکر می شود:

وصیت‌کننده باید دارای پنج شرط باشد که عبارت است  از :

1 – بلوغ

2 – عقل

3 – اختیار

4 – رشد

5 – عدم خودکشی

اهلیت و تصرف موصی :

در حقیقت، وصیت‌کننده باید اهلیت داشته باشد  و مجاز به تصرف در اموال خود باشد. وصیت کودک، فرد دیوانه، مست و کسی که او را مجبور کرده باشند تا وصیت کند و نیز وصیت محجوری که از تصرف در اموالش ممنوع است، صحیح نیست.

هرگاه وصیت کننده دست به خودکشی یا اعمالی بزند که باعث جراحت و از بین رفتن خود شود و بعد از آن وصیت کند، در صورت فوت، وصیت او باطل بوده و اگر زنده بماند، وصیت موصی نافذ است. موصی می‌تواند در هر صورت از وصیت خود برگردد و وصیت دومی بعد از وصیت اول خود صادر کند. در این صورت وصیت دوم مورد پذیرش است و به اجرا در می‌آید و وصیت ابتدایی در نظر گرفته نمی شود چون وصیت دوم آخرین اراده موصی است .

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

برترین وکیل مشهد

موضوع وصیت

موضوع وصیت، باید جایز، دارای منفعت حلال و از ملک شخص وصیت‌کننده باشد همچنین اگر وصیت کننده نسبت به اموال دیگران وصیت کند، صحیح نیستو باطل می باشد  اگرچه مالک آن‌ها نیز اجازه بدهد البته اگر از سوی مالک وصیت کرده و او نیز تنفیذ کند، به نظر می رسد که این وصیت صحیح باشد. اموال وصیت‌شده نباید بیش از یک‌سوم کل اموال ( ماترک )  باشد. بدهی‌ها، حقوق واجب الهی همچون خمس و زکات، مظالم و کفارات از اصل مال کم می‌شود. اگرچه موصی به آن وصیت نکرده باشد و شامل همه مال نیز بشود. حج واجب نیز اگرچه نذری باشد، همین حکم را دارد. انجام کار‌های تبرعی (رایگان) همچون اطعام فقرا، اگر در حد یک‌سوم اموال باشد، نافذ است و بیش از آن را وارثان باید اجازه بدهند.

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

قویترین وکیل در مشهد

آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور 

وصی 

وصی یا به عبارتی شخص اجرا کننده وصیت باید بالغ، مسلمان و قابل اطمینان باشد؛ و بر این اساس، وصیت به نابالغ، دیوانه و کافر صحیح نخواهد بود و اگر وصی مورد اعتماد باشد کفایت می کند .اگرچه احتیاط آن است که عادل باشد. احتیاط واجب آن است که فرزند، وصیت پدرش را رد نکند. اما بر دیگران، پذیرش وصیت واجب نیست حتی وصی پس از پذیرش و در زمان حیات وصیت‌ کننده می‌تواند آن را پس بدهد .به شرط آن که به وصیت‌کننده ابلاغ کرده باشد این موضوع در حالی است که اگر وصیت را بپذیرد و تا زمان مرگ وصیت‌کننده آن را رد نکند یا اگر رد کرد، به اطلاع او نرساند.

اجرای وصیت بر وصی، نه تنها واجب است و باید آن را اجرا نماید و بلکه اگر وصی پس از مرگ وصیت‌کننده از وصیت اطلاع پیدا کند ، حق رد آن را ندارد و باید آن را اجرا کند. وصیت‌کننده (موصی) می‌تواند یک یا چند وصی معین نماید در صورت تعدد، اوصیا باید مجتمعا به وصیت عمل کنند؛ مگر در صورتی که تصریح به استقلال هر یک از آنها شده باشد. در فرضی که وصایت به اجتماع است، تصمیم‌ها باید به اشتراک گرفته شود. عمل یکی از اوصیا نافذ نخواهد بود ، مگر اینکه دیگران نیز آن را تنفیذ کنند.

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

برترین وکیل در مشهد

شیوه‌های تنظیم وصیت‌ نامه

وصیت نامه سه نوع دارد ؛خودنوشت ،سری و رسمی شاید مرسوم‌ ترین نوع وصیت‌ نامه آن باشد که شخص وصیت‌کننده، گفته‌های خود خطاب به ورثه را بر روی برگه ای از کاغذ با دست‌خط خودش می‌نویسد و از چند معتمد محل نیز می‌خواهد تا زیر آن را به عنوان گواه امضا کنند. البته این نوع وصیت‌نامه از لحاظ حقوقی، وصیت‌نامه عادی تلقی می‌شود و اگر ورثه بر صحت و درستی آن اقرار نکنند، معمولا در مراجع رسمی پذیرفته نمی‌شود و باید اثبات و تنفیذ شود بنابراین برای کاهش مشکلات پس از مرگ موصی، می‌توان سه نوع وصیت‌نامه رسمی، خودنوشت و سری را تنظیم کرد.

مطالعه بیشتر مقالات حقوقی و کیفری

وکیل تایید فسخ معامله در مشهد

وصیت‌نامه رسمی

این وصیت نامه چون به صورت رسمی تنظیم می شود اعتبار خوبی دارد. ویژگی وصیت‌نامه رسمی این است که در یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی تنظیم می‌شود و تابع تشریفات و مقررات اسناد رسمی است.

وصیت‌نامه خودنوشت

وصیت‌نامه خودنوشت به خط وصیت‌کننده نوشته می‌شود و دارای تاریخ کامل یعنی تاریخ به روز، ماه و سال به همراه امضای وصیت‌کننده است.

وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد

بهترین وکیل در مشهد

وصیت‌نامه سری

وصیت‌نامه سری ممکن است به خط وصیت‌کننده یا فرد دیگری باشد، اما در هر صورت امضای وصیت‌کننده باید ذیل آن وجود داشته باشد. چنین وصیت‌نامه‌ای باید در اداره ثبت یا محل دیگری که آن اداره معین می‌کند، به امانت گذاشته شود. شخص وصیت‌کننده هر وقت اراده کند، می‌تواند وصیت‌نامه‌اش را از اداره ثبت پس بگیرد.

وصیت نامه اضطراری 

البته به جز این شیوه‌های تنظیم وصیت‌نامه، نوع دیگری نیز وجود دارد که به وصیت‌نامه در مواقع اضطراری معروف است. منظور از مواقع اضطراری، زمان‌هایی است که حالت فوق‌العاده بر جامعه حاکم است. مانند شرایط جنگی، بمباران هوایی یا شیوع بیماری‌های مسری که در چنین حالتی شخص می‌تواند به طور شفاهی نزد ۲ شاهد وصیت کند؛ به شرط آن که یکی از شاهدان مفاد وصیت‌نامه را با تاریخ روز، ماه و سال تنظیم کند و به امضای حاضران برساند.

سؤال : 

پدر بزرگم در زمان حیاتش همه بچه هایش را جمع نموده و یک وصیت نامه تنظیم نموده و در آن وصیت نامه یک هتل و یک دستگاه اتومبیل سانتافه را وصیت کرده که بعد از مرگ به پدر م بدهند و بقیه اموال بین همه وراث تقسیم شود همه وراث هم این موضوع را تایید کرده اند و قید کرده اند که از سهم الارث خودمان نمی خواهیم و به برادرمان واگذار می کنیم .  پدر بزرگ که فوت کرد وراث راضی به این نیستند که هتل و خودرو به پدرم داده شود و می گویند تمام اموال همین دو قلم است با توجه به امضاء خودشان آیا می توانند این اموال را به پدرم ندهند ؟

پاسخ وکیل :

هر کس در وصیت نامه می تواند حداکثر ثلث ترکه را وصیت نماید و بیش از آن غیر نافذ است که با رد سایر ورثه باطل می شود و امضاء آنان در ذیل برگه وصیت نامه تاثیری ندارد ضمن اینکه در زمان امضاء هنوز آنها وارث نشده اند و اری هم به آنان نرسیده که بخواهند با بخشش سهم خودشان به دیگری موافقت کنند اسقاط حقی که به وجود نیامده بر خلاف قانون و شرع است و به اصطلاح اسقاط مالم یجب است که اثر ندارد .

وکیل خوب در مشهد

توصیه وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد به شما :

برای تنظیم وصیت نامه و محتوای آنچه که در وصیت نامه درج  می شود.

و برای این که بعدا وراث دچار مشکل نشوند و یک وصیت نامه کاملا قانونی تنظیم شود با مشورت نمایید

مشورت با وکیل برای تنظیم وصیت نامه مشهد  قبل از تنظیم وصیت نامه

و نظارت وکیل بر تنظیم وصیت نامه بسیار لازم و ضروری است

علاوه بر  مشاوره حقوقی حضوری می توانید مشاوره تلفنی نیز داشته باشید

مشاوره حقوقی با وکیل خوب وصیت نامه در مشهد رایگان و بدون پرداخت هزینه خواهد بود

برای درخواست وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد با

شماره 09155129243 تماس بگیرید تا ضمن مشاوره رایگان

با وکیل تنظیم وصیت نامه مشهد ، وکیل متخصص به شما معرفی شود.

اقسام وصیت نامه تملیکی

وصیت تملیکی خاص : وصیتی است که ذی نفع وصیت آن محصور باشند. که چنین وصیتی عقد است و نیاز به قبول ذی نفع وصیت دارد.

وصیت تملیکی عام : وصیتی که ذی نفع وصیت عام است، مانند وصیت برای کودکان بی سرپرست یا وصیت بر جهت است، مانند وصیت برای مستمندان یا وصیت برای احداث مدرسه، به این وصیت ایقاع گویند و دیگر نیاز به قبول ذی نفع وصیت ندارد

وصیت عهدی : اگر فردی در وصیت نامه اش از شخصی بخاهد تا عملی را برایش انجام دهد، مانند اینکه وصیت کند بعد از مرگش بعضی از اموالش را وقف کند یا بدهی‌هایش را بپردازد، این نوع وصیت را در اصطلاح حقوقی وصیت عهدی گویند. شخصی که اجرای وصیت نامه را به عهده می‌گیرد در هنگام حیات وصیت کننده می‌تواند با این وصیت مخالفت کند و قبول نکند، اما بعد از مرگ او مجری باید به انجام آنچه که موضوع وصیت میت بوده جامع عمل بپوشاند.

محروم کردن از ارث

نکته مهمی که باید در مورد وَرَثه یا موصیّ له بدانیم آن‌ است که بر خلاف تصور عمومی هیچ کس نمی‌تواند یکی از وَرَثه را از ارث خود محروم کند یعنی بگوید فلان پسر یا دخترم از ارث من محروم است و چنانچه کسی این حرف را هم بزند به حرف او توجّهی نمی‌شود و

آن شخص نیز همانند دیگر وَرَثه و به اندازه‌ سهمی که خدا برایش معیّن کرده ارث می‌برد.

باید بدانیم که موصی له می‌تواند مال وصیّت شده را در زمان حیات میّت یا بعد از مرگ او قبول نکند

مثلاً میّت قبل از مرگ به او اطلاع می‌دهد که فلان مال را برای تو وصیّت کرده‌ام که او

می‌تواند آن‌را قبول نکند یا اگر بعد از مرگ او فهمید که مالی را برای او وصیّت کرده است می‌تواند از قبول آن

خودداری کند که  در این صورت آن مال به ورثه منتقل می‌شود. و اگر یک بار چه در زمان زنده بودن

یا بعد از مرگ موصی از قبول مال وصیّت شده خودداری کند دیگر نمی‌تواند دوباره آن‌را قبول کند

مگر اینکه در فرض ردّ قبل از فوت، موصی دوباره وصیّت کند و او هم وصیّت دوم را قبول بکند.

مطالعه بیشتر مقالات حقوقی و کیفری

باید توجه داشت که اگر موصی له مال وصیّت شده را قبل از فوت وصیّت کننده قبول کند در همان لحظه مالک نمی‌شود بلکه بعد از فوت او مالک آن مال می‌شود و قبول او مانع از این

نیست که وصیّت کننده نتواند آن مال را در هنگام زنده بودن خود، بفروشد یا از آن استفاده کند؛‌ و

در صورتی که آن مال را بفروشد یا در زمان زنده بودنش به کسی هدیه دهد یا به هر

طریقی آن را از دست بدهد وصیّت در مورد آن مال باطل می‌شود.

اگر موصی له در زمان حیات وصیّت کننده و قبل از او از دنیا برود ورثة او می‌توانند

وصیّت را قبول یا ردّ‌ کنند این در صورتی است که غرض وصیّت کننده به ورثه او هم تعلّْق

گرفته باشد و الّا می‌تواند بگوید که من فقط می‌خواستم به خود او چیزی بدهم و

منظورم ورثة‌ او نبوده است.

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 1 امتیاز شما: 5]

دپارتمان حقوقی

احکام وصیتارث و میراثانواع وصیت نامهبهترین وکیل تنفیذ وصیت نامه در مشهدبهترین وکیل تنفیذ وصیت نامه مشهدتنفیذ وصیتثنا وکیلسامانه معرفی وکیل در ایرانوصیتوصیت نامهوکیل ارث و میراث در مشهدوکیل ارث و میراث درمشهدوکیل ارث و میراث مشهدوکیل برای تنظیم وصیت نامه در مشهدوکیل برای تنظیم وصیت نامه مشهدوکیل تنظیم وصیت نامه مشهدوکیل تنفیذ وصیت نامه در مشهدوکیل تنفیذ وصیت نامه مشهدوکیل خوب برای تنظیم وصیت نامه در مشهدوکیل خوب برای تنظیم وصیت نامه درمشهدوکیل خوب برای تنظیم وصیت نامه مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =