وکیل حق شفعه در مشهد | 09306924956 | وکیل ملکی در مشهد

وکیل حق شفعه در مشهد

وکیل حق شفعه در مشهد


وکیل حق شفعه در مشهد

وکیل خوب در ارتباط با حق شفعه در ثنا وکیل مشهد

حق شفعه

حق شفعه حقی است که برای شریک در ملک مشاع ایجاد می شود و شرایط ایجاد حق شفعه آن است که مال غیر منقولی و قابل تقسیمی بین دو نفر مشاع باشد و یکی از شرکا بخواهد سهم خود را به دیگری بفروشد در این حالت شریک دیگر حق دارد ، قیمتی را که مشتری داده است را به وی پرداخت کند و جلوی انتقال سهم مشاع را به ثالث بگیردحق شفعه تنها از راه ارث منتقل می شود و انتقال قراردادی در این حق امکان ندارد برای ایجاد حق شفعه اهلیت استیفاء لازم نیست بلکه برای اجرای حق شفعه است که اهلیت استیفا لازم و ضروری می باشد.

وکیل حق شفعه در مشهد

بهترین وکیل حقوقی در ثنا وکیل مشهد

بنابر این اگر کسی از شرکا محجور باشد و شریک دیگر بخواهد سهم خود

را به ثالث واگذار نماید، در این حالت برای شریک ( محجور ) حق شفعه

ایجاد می شود ، ما برای اجرا و اعمال حق شفعه لازم است که محجور

اهلیت استیفاء پیدا کند و گرنه نمی تواند این حق را اعمال کند.

وکیل حق شفعه در مشهد

بهترین وکیل حقوقی در ثنا وکیل مشهد

وکیل حق شفعه در مشهد

وکیل حق شفعه در مشهد

محجور و حق شفعه

سوال : بنده به موجب رای دادگاه محجور اعلام شده ام و در زمینی با دیگری شریک بوده ، در زمان حجر شریکم سهم خود را به ثالث منتقل کرده است و قیم تعیین شده برای اینجانب حق شفعه ای را که برای بنده ایجاد شده بود را اعمال نکرده است آیا می توانم در حال حاضر که از حجر خارج شده ام و اهلیت استیفاء دارم این حق را اعمال کنم ؟ آیا می توانم از قیم خسارت مطالبه کنم ؟

پاسخ : اعمال حق شفعه فوری است به محض انعقاد عقد بیع نسبت به سهم مشاعی شریکان حق شفعه برای شما ایجاد می شود ولی به جهت عدم اهلیت استیفاء توانایی اجرای آن را ندارید در واقع این تکلیف نماینده  قانونی شما یعنی قیم است که به محض آگاهی و ایجاد حق شفعه در جهت رعایت مصلحت شما ، حق شفعه ایجاد شده را می بایستی اعمال کند در مورد اسقاط حق شفعه ایجاد شده رویه های قضایی متفاوت است.

بهترین وکیل حقوقی در ثنا وکیل مشهد

ولی پاسخ صحیح به نظر می رسد آن باشد که عدم اقدام قیم در خصوص اعمال حق شفعه ، حق را ساقط نمی کند . چرا که رعایت مصلحت محجور شرط لازم و ضروری می باشد و عدم اعمال حق شفعه اقدامی است که بر خلاف مصلحت محجور می باشد شما می توانید با اثبات این که قیم رعایت مصلحت نکرده مطالبه خسارت نیز نمایید.

اعمال حق شفعه در عقد صلح :

شریکم که بسویه در ملکی با هم مشارکت داشتیم به موجب عقد صلح مجانی سهم خودش را به برادر زاده اش منتقل کرده است اگر بخواهم حق فعه اعمال کنم چه مبلغی باید به شریک بپردازم ؟

حق شفعه مختص عقد بیع است و در صلح عقد شفعه ایجاد نمی شود

 

ارتباط بیشتر با مطالب حقوقی و کیفری ما

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 3 امتیاز شما: 5]

دپارتمان حقوقی

ارتباط با وکیل حق شفعه مشهدارتباط با وکیل حقوقی در مشهدبرترین وکیل حق شفعه مشهدبرترین وکیل در مشهدبهترین وکیل حجر در مشهدبهترین وکیل در ارتباط با حق شفعه مشهدبهترین وکیل در مشهدبهترین وکیل مشهدقویترین وکیل در مشهدوکیل حق شفعه در مشهدوکیل حقوقی خوب در مشهدوکیل خوب در ارتباط با حق شفعه مشهدوکیل خوب در مشهدوکیل خوب مشهدوکیل در ارتباط با حق شفعه مشهدوکیل ملکی در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =