وکیل عقد اجاره در مشهد | 09155129243 | وکیل فسخ اجاره در مشهد

وکیل عقد اجاره در مشهد

وکیل عقد اجاره در مشهد


وکیل عقد اجاره در مشهد

تماس مستقیم با وکیل عقد اجاره در مشهد با تلفن 09155129243 و 09306924956

پرسش: راننده ای اتومبیل سواری با پلاک شخصی را که دارای مجوز ورود به طرح ترافیک تهران می باشد و شماره سمت راست آن عدد فرد است به مدت30 روز منحصرا برای استفاده و جابجای مسافرین در داخل طرح اجاره نموده و اجاره بهای تمام این مدت رایک جا به مالک اتومبیل بر اساس مصوبه ای قانونی حرکت اتومبیل های دارای شماره فرد در داخل طرح ترافیک در روزهای زوج هفته ممنوع اعلام می شود.

ویدیوی معاملات ملکی به گفته وکیل پایه یک دادگستری

وکیل فسخ اجاره در مشهد

وکیل خوب مشهد

مسترد کردن اجاره بها به مستاجر

مستاجر معتقد است مالک باید اجاره بهای روزهای را که استفاده اتومبیل ممنوع بوده و به او مسترد کند ولی موجر ادعای مستاجر را غیر قانونی می داند. به نظر شما حق با کدام یک از طرفین می باشد.استدلال خود را بیان کنید.مخلص ادعای مستاجر اتومبیل«از بین رفتن قابلیت انتفاع یا به عبارت دیگر قابل استفاده نبودن اتومبیل نسبت به نصف مدت آن» است

در این خصوص حکم خاصی در قانون مدنی یا دیگر قوانین وجود ندارد ناچار باید با تنقیح مناط از مواد 479تا 481و نیز ماده483حکم قضیه را به دست آوریم. غیر از فرض پرسش مثالی می آوریم تا موضوع روشن شود. فرض کنیم ساختمانی در بیرون شهربرای ایجاد بیمارستان و استراحت بیماران اجاره داده شود. در هنگام تسلیم نیز از حیث آرامش محلی قابل استفاده باشد ولی پس از چندی در کنار باغ بیمارستان پادگانی ایجاد شود یا میدان تیر ارتش گردد مستاجر دیگر نمی تواند استفاده ی مطلوب را از عین ببرد و چون رجوع او به همسایه(ارتش) نیز امکان ندارد.

ناچار حق فسخ اجاره پیدا می کند. ماده481 قانون مدنی مقرر می دارد:« هرگاه عین مستاجره به واسطه ی عیب از قابلیت انتفاع خارج شده و نتوان رفع عیب نمود اجاره باطل می شود.» حکم ماده ناظر به عیب خود عین است نه موقعیت خارجی آن مثل فرض پرسش که عیبی در اتومبیل وجود ندارد لکن به واسطه مصوبه ای امکان انتفاع از اتومبیل برای روزهای طوج از مستاجرسلب شده است. ولی از روح آن ماده چنین بر می آید که قانونگذار نخواسته است در جایی که انتفاع منظور در عقد را نمی توان از مورد اجاره کرد مستاجر را موظف به پرداختن اجاره بها سازد بنابراین در فرض ما که عین مستاجره باید به او حق داد که اجاره را فسخ کند.

وکیل فسخ اجاره در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

انحلال عقد

اعتقاد به انحلال عقد را نیز در حالتی که مقصود اساسی از ناممکن شده است  نباید مردود شناخت زیرا وقتی انتفاع منظور در عقد از مورد اجاره امکان ندارد سایر منافع نمی تواند جایگزین آن شود پس باید اجاره را به دلیل عقیم ماندن هدف مطلوب از آن منفسخ دانست چنان که دیوان عالی کشوردر حکم شماره 644-11/173 شعبه4 در موردی که شهرداری شغل زهتابی را که مستاجر به آن اشتغال داشته ممنوع کرده است

اجاره را منفسخ دانسته و در توجیه نظر خود گفته است:«از مواد471و481و496و مواد دیگری که در نظایر اجاره مثل مزارعه و غیره مقرر شده استفاده می شود که عین مستاجره تا آخر مدت اجاره باید به قابلیت انتفاع باقی باشد و در صورتی که از ابتدا قابل انتفاع بوده و در اثنا مدت از قابلیت انتفاع افتاده باشد از آن زمان به بعد اجاره منفسخ می شود…» بنابراین زمانی عین مستاجره با اوصاف اجاره منطبق است لیکن حوادث خارجی مانع از این می شود که مقصود از اجاره محقق شود رویه قضایی ناچار است که نقص قانون را در این باره جبران کند.برای اجرای درست این فکر باید دو نکته را همیشه به خاطر داشت:

وکیل عقد اجاره در مشهد

وکیل در مشهد

رای دادگاه خلع ید از سرقفلی

نکاتی مهم در مورد انحلال عقد

1 – قابل استفاده نبودن باید مربوط به عین مورد اجاره باشد نه وضع خصوصی مستاجر پس در فرض پرسش اگر راننده ی مستاجر به دلیل بیماری نتواند از اتومبیل برای امر مسافر کشی استفاده کند عقد اجاره باطل نیست.

2 – در صورتی که نوع انتفاع در اجاره معین نشود. یا آنچه معین شده است تنها منفعت منظور طرفین نباشد از بین رفتن یکی از صلاحیت های انتفاع  اجاره را باطل نمی کند ( مستفاد از ماده491ق.م) برای مثال هر گاه اتومبیل صرف جهت « جابجایی مسافر در داخل طرح ترافیک» اجاره نشده است و انتفاع دیگر از آن امکان دارد اجاره باطل نیست مگر این که معلوم شود که همین انتفاع خاص( جابه جای مسافر در داخل طرح ترافیک) منظور اصلی بوده است.

وکیل عقد اجاره در مشهد

قویترین وکیل در مشهد

ورود به سایت بهترین مطالب حقوقی و کیفری

اثر فسخ اجاره ای

حال باید دید که در فرض پرسش راننده ی مستاجر که حق فسخ اجاره برای او ایجاد شده اثر فسخ اجاره ای او چگونه است؟ بر طبق قواعد عمومی قراردادها اثر فسخ ناظر به آینده است و در گذشته تاثیر نمی کند ولی در عقد اجاره خصوصیتی وجود دارد که این قاعده را به آسانی نمی توان به کار بست. زیرا از طرفی به موجب قانون مدنی تمام منفعت و عوض در زمان وقوع اجاره مورد تملیک قرار می گیرد و از سوی دیگر برای استفاده از منافع مورد نظر نیاز به گذشت زمان است پس هرگاه در اثر عیبی مستاجر عقد را در اثنای اجاره فسخ کند اختلاف می شود که آیا اثر فسخ باید تنها نسبت به بقیه مدت موثر واقع شود و آنچه از مدت اجاره سپری شده و به جای خود باقی بماند

وکیل عقد اجاره در مشهد

وکیل خوب در مشهد

یا این فسخ تملیک را از روز اجاره منحل می سازد؟

به نظر می رسد که باید بین عیوبی که هنگام عقد وجود داشته

و آنها که بعد عارض شده است تفاوت گذارد:

1 – در مورد عیوبی که در اثنای اجاره عارض شده به طور مسلم فسخ به

گذشته سرایت ندارد زیرا منافع گذشته سالم بوده و موجبی برای برای

انحلال عقد وجود ندارد چنان که در پایان ماه480 قانون مدنی گفته شده

است: «… و اگر عیب در اثنامدت اجاره حادث شود نسبت به بقیه مدت خیار ثابت است.»

2 – ولی جایی که عیب از ابتدا وجود داشته است بر خلاف آنچه در بادی نظر تصور می شود فسخ از همان آغاز اجاره را منحل می سازد زیرا گفته شد که در اثر عقد منافع به مستاجر تملیک می شود و تمام عوض ملک مستاجر خواهد شد و اکنون مستاجر می خواهد عقد را فسخ کند یعنی آنچه را که داده پس بگیرد و آنچه را که تملک کرده به موجر رد کند بنابراین تمام اجاره بها به او رد می شودو

و به جای منافع گذشته که به وسیله مستاجر تلف شده است او باید بدل مال تلف شده(یعنی اجرت المثل) بپردازد. در متن پرسش آمده« پس از چند روز استفاده متوالی از اتومبیل بر اساس مصوبه ای قانونی حرکت اتومبیل های دارای شماره فرد در داخل طرح ترافیک در روزهای زوج هفته ممنوع اعلام می شود مستاجر معتقد است مالک باید اجاره بهای روزهایی را که استفاده از اتومبیل ممنوع بوده به او مسترد کند…»

وکیل عقد اجاره در مشهد

وکیل در مشهد

قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست ؟

این نوع از قرارداد، قرارداد اجاره ای است که که ضمن آن شرط تملیک قید شده است و به موجب آن طرفین توافق نموده اند که پس از پرداخت آخرین قسط ، مالکیت منتقل شود و مستاجر مالک عین مستاجره شود .

ویدیوی قرارداد به گفته وکیل پایه یک دادگستری 

وکیل عقد اجاره در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

چون مصوبه بعد از عقد اجاره حرکت اتومبیلهای دارای شماره فرد را در داخل طرح ترافیک در روزهای زوج هفته ممنوع اعلام کرده لذا باتوجه به آنچه که در بالا گفتیم در صورت فسخ اجاره از سوی مستاجر به لحاظ اثر فسخ نسبت به آینده( نه گذشته) نمی تواند اجاره بهای روزهایی را که استفاده از اتومبیل ممنوع بوده از موجر مطالبه کند زیرا مستاجر به محض اطلاع از مصوبه می توانست عقد را فسخ و مال الاجاره خود را از موجر دریافت دارد لکن فسخ نکردن از جانب مستاجر دلیل بر رضایت او نسبت به بقای عقد است بنابراین مستاجر حقی به اجاره بهای روزهایی را که استفاده از اتومبیل ممنوع بوده ندارد.

وکیل عقد اجاره در مشهد

برترین وکیل در مشهد

سؤال از وکیل مشهد

سلام . بنده منزلم را به دیگری به مدت یک سال به اجاره داده ام . و بعد

از گذشت یک سال شفاهی توافق کرده ایم که تا یک سال دیگر هم

می تواند بماند . حال که مدت دو سال تمام شده است ، مستاجر

بیرون نمیرود . چه دعوایی میتوانم مطرح کنم ؟

پاسخ :

شما میتوانید دعوای تخلیه ملک را در شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مطرح نمایید .

ثنا وکیل سامانه معرفی وکیل در سراسر ایران 

برای وکالت پرونده تان به گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو وکالت دهید

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دپارتمان حقوقی

بهترین وکیل عقد اجاره در مشهدبهترین وکیل عقد اجاره مشهدوکیل خوب در مشهدوکیل خوب مشهدوکیل عقد اجاره در اصفهانوکیل عقد اجاره در تبریزوکیل عقد اجاره در تهرانوکیل عقد اجاره در رشتوکیل عقد اجاره در ساریوکیل عقد اجاره در سمنانوکیل عقد اجاره در شیرازوکیل عقد اجاره در قزوینوکیل عقد اجاره در مشهدوکیل عقد اجاره مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 18 =