وکیل وصیت نامه مشهد | 09155129243

وکیل وصیت نامه مشهد

وکیل وصیت نامه مشهد


وکیل وصیت نامه مشهد 

تماس مستقیم با وکیل وصیت نامه مشهد با تلفن 09155129243 و 09306924956

وصیت آن است که شخصی برای زمان بعد از مرگ خود نسبت به یک سوم

از دارایی خود وصیت میکند که چگونه مصرف شود . مثلا وصیت میکند که در

جهت احداث خیریه صرف شود . یا شخصی را به عنوان وصی معین میکند

که امور غیر مالی وی را انجام دهد .  مثلا بدهی وی پرداخت شود .

پرسش: شخصی که ورثه منحصر به فرد او عبارتند از: سه پسر در وصیت

نامه معتبری که از خود باقی گذارد سه خانه ای را که منحصرا ما ترک اوست

بین فرزندان خود تقسیم و هر خانه را به یکی از آنان اختصاص و در زمان حیات

خود به تصرف ایشان نیز داده است بدون اینکه قبل از فوت خانه ها را به آنان

تملیک کند به علت وقوع زلزله همزمان پدر فوت و یکی از آن خانه ها خراب می شود

وکیل وصیت نامه مشهد

سوالی درباره تقسیم ورثه 

فرزندی که خانه اختصاصی او ویران شده تقسیم مذکور در وصیت نامه ها را قبول نمی کند و تقاضا دارد که با توجه به خراب شدن یکی از خانه ها و نقصان قیمت آن هر3 خانه به تساوی بین او و برادرانش از طریق مقام قضایی تقسیم گردد. با فرض این که هر سه خانه از وقوع زلزله از حیث قیمت کاملا یکسان بوده به نظر شما خواسته ی او قانونی است یا خیر؟ هر پاسخی که دارید در جهت اثبات عقیده ی خود استدلال نمایید.

پاسخ: برای پاسخ به این سوال مقدمات زیر را مد نظر داشته باشید: مهمترین وجه تمایز وصیت از سایر اعمال حقوقی تعلیق آن به فوت موصی است این خصوصیت در مورد وصایای تملیکی و عهدی یکسان است. تملیک به موجب وصیت برای بعد از فوت انشاء می شود و وصی نیز برای همان زمان ولایت پیدا می کند ماده826قانون مدنی می گوید« وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی عین و یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجانا تملیک کند…»

ویدئوی ارث و تقسیم ترکه و وصیت نامه از بیان شیوای وکیل پایه یک دادگستری آقای عباس شیروی

 

وکیل وصیت نامه مشهد

وکیل خوب در مشهد

از طرفی تعلیق تملیک به موت موصی نیز به تنهایی کافی نیست و قبول موصاله نیز کاملا برای تحقق وصیت تملیکی ضرورت دارد. چنان که ماده827قانون مدنی مقرر می دارد:« تملیک به موجب وصیت محقق نمی شود مگر با قبول موصاله پس از فوت موصی». پس وصیت تملیکی بدون قبول موصاله واقع نمی شود و او می تواند آنچه را پیشنهاد شده است قبول یا رد کند. اجرای این اختیار در مرحله ی نخست به شخص موصاله ارتباط دارد. نکته دیگر این که: به طور معمول مقصود موصی این است که مالی را به رایگان به موصاله بدهد و هدف معامله ندارد.

ثنا وکیل سامانه معرفی وکیل در سراسر ایران

بنابراین هرگاه موصاله قسمتی از این بخشش را بپذیرد و قسمت دیگر را رد کند اقدام او با مفاد ایجاب تعارض ندارد و مانند آن نیست که خریدار تنها بخشی از ایجاب فروشنده را قبول کند و در معامله تبعیض روا دارد. ماده832 قانون مدنی در این زمینه مقرر می دارد :« موصاله می تواند وصیت را نسبت به قسمتی از موصاله قبول کند در این صورت وصین نسبت به قسمتی که قبول شده صحیح و نسبت به قسمت دیگر باطل می شود.»

قویترین وکیل پرونده ملکی در مشهد

قویترین وکیل پرونده ارثی در مشهد

وکیل وصیت نامه مشهد

قویترین وکیل در مشهد

نفوذ حقوقی وراث در ورثه

همچنین ممکن است بعضی از ورثه وصیت را تنفیذ و بعضی دیگر رد کنند. یا تنها بخشی از آن را اجازه دهند. در این صورت وصیت در سهم هر وارث به میزانی که اجازه کرده است نفوذ حقوقی دارد (ماده843 ق.م) گفتیم وصیت برای بعد از فوت انشاء می شود و در آن زمان است که موصابه انتقال می یابد. بنابراین جای طبیعی قبول موصاله بعد از فوت است و پیش از آن طرحی است متزلزل که احتمال دارد هیچگاه به تملک منتهی نشود. ماده 827 قانون مدنی نیز با توجه به همین واقعیت های اجتماعی و حقوقی انشاء شده است پس در اعتبار قبول موصاله بعد از فوت موصی تردید نمی توان کرد

هر چند که با قواعد عمومی تراضی در قراردادها مخالف به نظر آید.

همچنین « قبول موصاله قبل از فوت موصی موثر نیست

و موصی می تواند از وصیت خود رجوع کند

حتا در صورتی که موصاله موصابه را قبض کرده باشد»( ماده829 ق.م). به همین جهت نیز اگر موصاله بعد از قبول وصیت در زمان حیات موصی آن را رد کند بعد از فوت باید آن را دوباره بپذیرد با این که رد موصاله ایجاب را از بین نمی برد استصحاب بقای رضای موصاله را قطع می کند.در حقوق ما وصیت تا میزان ثلث ترکه نافذ است و موصی پیش ار آن اختیار تصرف در دارایی خود را ندارد. مگر این که ورثه وصیت را اجازه دهند(ماده843 ق.م) تعداد ورثه و درجه قرابتی که با مورث خود دارند در میزان سهم قابل تصرف اثری ندارد و در هر حال این سهم به میزان ثلث دارایی او هنگام فوت تثیبت شده است.

 

وکیل وصیت نامه مشهد

برترین وکیل در مشهد

 حق ورثه بر ترکه متوفا

حق ورثه بر ترکه متوفا مانع از اختیار او در ثلث آن نیست یعنی اختیار موصی تنها از نظر بهای مورد وصیت محدود است و او می تواند اموالی را که باید از ثلث محسوب شوند تعیین کند. در موردی که موصی سهم هر یک از ورثه را از اعیان اموال خود معین می کند بعضی نفوذ اراده ای او را در حال منوط به اجازه ورثه دانسته اند هر چند که بهای سهم هر کدام به اندازه ی نصیب قانونی او باشد زیرا احتمال دارد به دلیل اغراض خاص متمایل به تملک مالی غیر از سهم تعیین شده باشند بعضی دیگر آن را بدون نیاز به اجازه ی وراث نافذ شمرده اند هر چند که میزان وصیت از حدود ثلث نیز در گذرد.

نظر سوم این است که اعتبار این وصیت نیزبه ثلث شود و نفوذ زاید بر آن منوط به اجازه باشد این نظر راه عادلانه ای برای جمع بین حق ورثه و حق متوفا بر ترکه است و با ظاهر ماده 843 قانون مدنی نیز سازگار به نظر می رسد بنابر این اگر موصی ثلث مال خود را به طریق دیگر وصیت کرده باشد اراده ی او درباره ی چگونگی تقسیم ترکه نافذ نیست

برای تعیین مقدار ثلث باید تمام اموال و حقوقی را که در زمان فوت ملک موصی است جزو دارایی او به شمار آورد. هر چند نسبت به آن وصیتی شده باشد یا بعد از فوت تلف شود. به موجب ماده 845 ق.م « میزان ثلث به اعتبار دارایی موصی در حین وفات معین می شود نه به اعتبار دارایی او در حین وصیت» پس معیار را باید در زمان فوت قرار داد. لذا ثلث سهم مشاعی از تمام اموال موصی است.

وکیل وصیت نامه مشهد

بهترین وکیل در مشهد

میزان ثلث و تشخیص موصابه 

پس در موردی که موصابه مال معین یا کلی است و به جزء مشاع از ترکه وصیت نشده است برای تمیز تجاوز آن از ثلث و تعیین اختیار موصی ناچار باید ترکه تقویم شود معیار این ارزیابی بهای اموال در زمان فوت است و تغییر قیمتها در این محاسبه اثر ندارد زیرا تاریخ برخورد حقوق موصی و ورثه در زمان تحقق ارث و مرگ موصی است زمانی که دارایی انتقال می یابد. بعد از تعیین میزان ثلث و تشخیص موصابه و مقدار آن با مقایسه این دو ارزش، می توان دریافت که آیا موصابه در حدود ثلث ترکه است یا افزودن بر آن پس اگر افزونی داشته باشد و ورثه آن را تنفیذ نکنند بخش زاید از موصابه کسر می شود خواه جزو مشاع از ترکه باشد( مانند نصف) یا کالای معینی که بیش از ثلث مجموع ترکه ارزش دارد.

پس از ذکر این مقدمات حال برگردیم به پرسش و ببینیم پاسخ آن چیست؟

پدر ثلث از دارایی خود را در زمان حیات خود به هر سه پسری که منحصرا ورثه او می باشند وصیت کرده است موصابه سه باب خانه ای است که از نظر قیمت در زمان حیات پدر باهم مساوی بوده اند قبض هر سه باب خانه توسط سه پسر در زمان حیات موصی(پدر) بوده است بنابراین تصرف آنان در تملک موصابه اثری نداشته است (ماده829 ق.م) مضافا به این که قبولی خود را نیز اعلام نکرده بودند و هر چند در زمان حیات هم قبولی خود را اعلان می کردند در تملک آنان بر موصابه اثری نداشته است زیرا گفتیم که اولا تحقق وصیت متعلق به مرگ موصی (پدر) و ثانیا منوط به قبول موصاله و ثالثا مشروط به قبض موصاله می باشد.

وکیل وصیت نامه مشهد

قویترین وکیل مشهد

اثر زلزله در وصیت

در اثر زلزله دو چیز اتفاق می افتد:

1)موضی (پدر) فوت می کند.

2) یکی از خانه ها خراب می شود.

پس از فوت موصی هر گاه یکی از خانه ها خراب نمی شد وصیت یا عدم وصیت پدر به لحاظ ارزش برابری قیمت خانه ها اثری در مقدار سهم پسران نداشت زیرا چه به وصیت و چه به ارث نصیب هر یک از آنان مساوی بوده و مشکلی وجود نداشت. اما در اثر خراب شدن یکی از خانه ها این برابری قیمت خانه ها تغییر کرده و پسری که خانه او ویران شده چه به ارث و چه به وصیت در سهم او از ما ترکه تغییر و نقصان ایجاد شده است.

در این صورت فرزندی که خانه اختصاصی او ویران شده می تواند تقسیم مذکور در وصیت نامه را قبول نکند بلکه او اختیار دارد که وصیت را قبول یا رد کند حال باید دید در فرض قبول چه اتفاقی خواهد افتاد و در فرض رد چه مسایلی می تواند پیش بیاید. اگر وصیت را قبول کند خانه ی ویران شده به هر قیمتی که ارزیابی شده باشد متعلق به او و خانه ی فرزندان دیگر به همان قیمت خانه خراب شده از آنان خواهد بود

ویدئوی معرفی سامانه ثنا وکیل با توضیح وکیل پایه یک دادگستری عباس شیروی

 

وکیل وصیت نامه مشهد

برترین وکیل مشهد

پس از قیمت دو خانه سالم هر کدام به نسبت قیمت خانه ویران شده کسر و مجموع کسر آنان میان سه فرزند تقسیم و در نتیجه کسر قیمت خانه اختصاصی فرزندی که خانه اش خراب شده بدین وسیله جبران می شود زیرا اراده موصی در فرض قبول وصیت توسط موصالهم تقسیم به نسبت مساوی ما ترک بین فرزندان بوده است و چون قیمت یکی از آن خانه ها در اثر زلزله تغییر کرد لذا نقصان قیمت نیز باید بین آنان به طور مساوی تقسیم شود. اما هرگاه فرزندی که خانه اختصاصی او ویران شده وصیت را رد کند. از خانه ویران شده به موجب وصیت ارث نمی برد.

در این صورت هر سه خانه باید تقویم و قیمت مجموع آنان محاسبه گردد. دو فرزند دیگر که وصیت را قبول کرده اند. از قیمت مجموع سه خانه ثلث آن را از باب وصیت تملک می کنند. و آن ثلث بین آن دو به نسبت مساوی تقسیم می شود. سپس مازاد بر ثلث به عنوان ماترک از باب ارث بین سه فرزند به طور مساوی تقسیم می گردد. فرزندی که خانه اختصاصی او ویران شده با توجه به دو فرض بالا(قبول یا رد وصیت) می تواند تصمیم بگیرد لذا منافع و سهم خود را باید در رد یا قبول وصیت بسنجد وگرنه به تقسیم مذکور در وصیت نامه نمی تواند معترض باشد.

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های

مختلف در اختیار شما قرار می دهد 09155129243

برای وکالت پرونده تان به گروه وکلای توانا

و گروه وکلای عدالت جو مراجعه نماید

سوال :

آیا پدر میتواند در وصیت نامه قانونی و محضری خود برای فرزندان محجور (از نوع معلول جسمی و ذهنی) خود قیم مشخص کند که پس از مرگش قیومیت فرزندانش را بر عهده داشته باشد؟

پاسخ :

پدر و جد پدری تنها کسانی هستند که قیم قهری هستند در صورت فوت انها به تقاضای اقوام یا ذی نفع یا دادستان طبق قانون امور حسبی و قانون مدنی برای محجورین قیم تعین می شود و هر ذی نفعی می تواند برای نظارت بر قیم تقاضای ضم امین کند .اما پدر می تواند قبل از فوت برای فرزند محجور خودش وصی تعین نماید که در این صورت همان کارهای قیم به وسیله وصی انجام می شود . لذا پدر قیم تعین نمی کند ولی می تواند وصی تعیین نماید. …

سوال از وکیل :

هر فرد چقدر از اموال خود را می تواند وصیت کند؟

پاسخ :

طبق قانون و مقررات اسلامی، هر فردی قادر است حدود یک سوم از تمام دارایی‌های خود را وصیت کند. اگر بیش از این مقدار باشد، دادخواست تنفیذ وصیت‌نامه صورت گیرد.
امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دپارتمان حقوقی

وکیل خوب در مشهدوکیل خوب مشهدوکیل در مشهدوکیل مشهدوکیل وصت نامه اصفهانوکیل وصت نامه اهوازوکیل وصت نامه تبریزوکیل وصت نامه تهرانوکیل وصت نامه رشتوکیل وصت نامه ساریوکیل وصت نامه شیرازوکیل وصت نامه همدانوکیل وصیت نامه در مشهدوکیل وصیت نامه مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =