قویترین وکیل چک در مشهد | 09155129243

قویترین وکیل چک در مشهد

قویترین وکیل چک در مشهد


قویترین وکیل چک در مشهد

برای درخواست قویترین وکیل چک در مشهد با شماره 09155129243 تماس بگیرید

تا ضمن مشاوره رایگان با وکیل قویترین وکیل چک در مشهد ، وکیل متخصص به شما معرفی شود.

ویدیو 

 

تعریف چک

چک یکی از اقسام سند تجاری است که به وسیله ی آن صادر کننده مبالغی را که بانک در حساب او نگه داشته ،برداشت می کند یا به بانک دستور می دهد که به میزان آن مبلغ به شخص ثالث پرداخت کند.
قویترین وکیل چک در مشهد
وکیل خوب در مشهد

صلاحیت رسیدگی محاکم در دعوای چک بلامحل

در خصوص صلاحیت رسیدگی محاکم به دعوای مربوط به چک بی محل علاوه بر نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز رای وحدت رویه شماره ۶۸۸ را صادر و اعلام نموده است نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه برای محاکم جنبه ارشادی دارد و دادگاهها ملزم به تبعیت از آن نیستند اما آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور در حکم قانون هستند و کلیه مراجع اعم از قضایی و غیر قضایی مکلف به تبعیت از آن هستند ابتدا نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه و سپس رای وحدت رویه ۶۸۸ دیوانعالی کشور تقدیم می گردد .

قوی ترین وکیل چک در مشهد

وکیل در مشهد

نظریه مشورتی اداره حقوقی :

نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه در خصوص دادگاه صالح به صدور اجرائیه موضوع ماده 23 قانون چک با عنایت به اینکه مقنن در ماده 23 قانون اصلاح قانون صدور چک (اصلاحی 13/8/1397)مرجع صدور اجرائیه موضوع این ماده را «دادگاه صالح» دانسته است به نظر می رسد دادگاه صالح، دادگاهی است که صالح به رسیدگی به اصل دعوا می باشد بنابراین، مرجع صدور اجرائیه با عنایت به مواد 11 و 13 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی 1379 و رأی وحدت رویه شماره 688-23/3/1385 هیأت عمومی دیوان عالی کشور تعیین می شود.( نظریه شماره 7/97/2858 مورخ 97/11/21 اداره حقوقی قوه قضاییه)

رای وحدت رویه ۶۸۸ دیوانعالی کشور

رأي وحدت رويه شماره 688 نظر به اين كه چك با وصف فقدان طبع تجاري، از جهت اقامه دعوي توجهاً به ماده 314 قانون تجارت، مشمول قواعد مربوط به بروات، موضوع بند 8 ماده2 قانون تجارت است و از اين منظر به لحاظ صلاحيت از مصاديق قسمت فراز ماده 13 قانون آيين‌ دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني به شمار مي‌رود. نظر باينكه در همان حال، محل صدور چك در وجه ثالث، با تكيه بر تركيب « محال عليه» در ماده310 قانون تجارت نوعي حواله محسوب است كه قواعد ماده 724 قانون مدني حاكم بر آن مي‌باشد،

و از اين نظر با توجه به مبلغ مقيد در آن جزء اموال منقول بوده و همچنان مصداقي از ماده 13 مسبوق‌الـذكر مي‌توانـد باشد، بي‌ترديد دارنده چك مي‌تواند تخيـيراً به دادگاه محل وقوع عقد يا قرارداد يعني محل صدور چك، يا به دادگاه محل انجام تعهد، يعني محل استقرار بانك محال عليه و يا با عنايت به قاعده عمومي صلاحيت نسبي موضوع ماده11 قانون آيين‌دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني براي اقامه دعوي به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه كند. با وصف مراتب رجوع دارنده چك به هر يك از دادگاههاي ياد شده توجهاً به ماده 26 قانون آيين‌دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب براي آن دادگاه در رسيدگي به دعوا ايجاد صلاحيت خواهد كرد.

سوال 

علی یک فقره چک به تاریخ 3 ماه بعد در وجه آقای اکبر صادر می کند با مبلغ سیصد میلیون تومان در زمان سر رسید حساب علی هیچ مبلغی بابت پرداخت وجه چک ندارد و برای اینکه اکبر دارنده چک از امتیازات وصف تجاری چک استفاده کند ظرف چه مهلتی باید آن را برگشت بزند و برای نقد کردن وجه چک در حال حاضر ( سال 1399) چه اقدامی بهتر است که انجام دهد ؟

قویترین وکیل چک در مشهد

وکیل خوب مشهد

پاسخ 

مهلت های مربوط به برگشت زدن چک با سایر اسناد تجاری متفاوت است برابر قانون اگر چک در همان محل صدور قرار باشد کار سازی شود ظرف مهلت پانزده روز از تاریخ چک و اگر در محلی غیر از محل صدور ولی در کشور ایران باشد ظرف مهلت چهل پنج روز و اگر قرار باشد در خارج از کشور وجه آن پرداخت شود ظرف مهلت دوماه باید گواهی عدم پرداخت صادر شود والا از برخی امتیازات نمی توان استفاده نمود مانند اینکه برای تامین خواسته فوری باید خسارت احتمالی پرداخت شود ولی اگر در مهلت باشد نیاز به پرداخت خسارت احتمالی نیست.

در حال حاضر پس از برگشت زدن چک در صورتی که علیه صادر کننده بخواهید اقدام کنید ساده ترین راه مراجعه به اجرای احکام دادگستری جهت صدور اجرائیه است و در حال حاضر نیازی به اقائه دعوا علیه صادر کننده چک نیست و مستقیما اجرائیه توسط اجرای احکام مدنی دادگستری صادر می شود و به مورد اجرا گذاشته می شود

قویترین وکیل ملکی در مشهد

چند نکته در مورد چک های جدید :

مطابق اصلاح قوانین چک :

1 – صدور چک در وجه حامل ممنوع است و در صورت صدور فاقد ارزش و اعتبار است

2 – ظهر نویسی در چکهای جدید فاقد ارزش و اعتبار و ممنوع است

3 – انتقال دهنده باید در سامانه مربوطه چک را به انتقال گیرنده منتقل و ثبت نماید همچنین انتقال گیرنده هم باید این انتقال را ثبت کند و الا چک اعتباری در ید اشخاص ندارد . در واقع دارنده کسی است که چک به نحو صحیح در سامانه به نام وی ثبت شده باشد و او نیز این انتقال را قبول کرده و ثبت کند و الا دارنده محسوب نخواهد شد .

4 – اگر چک مفقود شود یابنده نمی تواند از آن سوء استفاده نماید زیرا به نام او منتقل نشده است .

5 – دارنده می تواند چک را به دیگری و یا حتی به صاحب حساب در انتقالات بعدی، منتقل نماید .

5 – چک را نی توان در بنگاههای معاملاتی به عنوان تضمین تنظیم سند رسمی و یا تخلیه و غیره صادر کرد چنین عملی اعتبار قانونی ندارد .

6 – ادعای امانت بودن چک توسط صادر کننده بی اساس است زیرا به دارنده انتقال کامل صورت می گیرد . مگر اینکه به عنوان یک سند عادی نزد کسی امانت گذاشته شود و او استرداد نکند که از قانون چک خروج موضوعی دارد .

برترین وکیل در مشهد

قویترین وکیل چک در مشهد

تماس با وکیل چک مشهد 09155129243 و 09306924956

برای درخواست وکیل چک در مشهد با شماره 09155129243 تماس بگیرید

تا ضمن مشاوره رایگان با وکیل چک در مشهد ، وکیل متخصص به شما معرفی شود.

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار می دهد09155129243 و 09306924956

نکته ای در رابطه با چک

⁉️ سوال : شخصی بخاطر بدهیش به من چک داده ولی موقع وصول چک متوجه شده ام حسابش مسدود هست !!

✅ پاسخ : هر کسی با علم ب اینکه حساب بانکیش مسدود شده ، چک صادر کند ، عمل او در حکم صدور چک بی محل میباشد . صرف نظر از اینکه چک وعده دار باشد یا نه ، درصورت شکایت شما ، ب دو سال حبس و دو سال ممنوعیت داشتن چک محکوم میشود و مجازات تعیین شده غیرقابل تعلیق میباشد .

شرایط صدور دستور عدم پرداخت چک

مطابق ماده ۱۴ قانون صدرو چک در صورت وجود شرایط زیر این دستور صادر می‌شود:

مفقودشدن چک

سرقت شدن چک

جعل چک

به دست‌آوردن چک از طریق کلاهبرداری

به دست‌آوردن چک ازطریق خیانت درامانت

باید موارد زیر از طریق صادرکننده ثابت شود، سپس این دستور صادر می‌گردد( همان‌طور که ذکر شد، گواهی عدم پرداخت چک که برای اقدامات علیه چک برگشتی صادر می‌شود نباید شامل دستور به عدم پرداخت باشد).

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل :

مطابق قانون جدید صدور چک، چک های صیادی قابلیت صدور در وجه حامل را ندارند

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 1 امتیاز شما: 5]

نمونه آراء و لوایح

رای وحدت رویه ۶۸۸ دیوانعالی کشورقوی ترین وکیل چکماهرترین وکیل چک مشهدوکیل باتجربه چکوکیل باتجربه چک در مشهدوکیل چک در اصفهانوکیل چک در اهوازوکیل چک در بجنوردوکیل چک در بیرجندوکیل چک در تهرانوکیل چک در رشتوکیل چک در ساریوکیل چک در سمنانوکیل چک در شاهرودوکیل چک در شیرازوکیل چک در قزوینوکیل چک در کرجوکیل چک در کرمانوکیل چک در گرگانوکیل چک در گنبدوکیل چک در مشهدوکیل چک قویوکیل چک ماهروکیل چک ماهر در مشهدوکیل ماهر چک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + نوزده =